Veelgestelde vragen

Algemeen

Een ventilatiesysteem in huis is cruciaal om verschillende redenen.

  1. Het verbetert de luchtkwaliteit door verse lucht toe te voeren en vervuilde lucht af te voeren, wat essentieel is voor een gezonde omgeving. Het ventilatiesysteem zorgt ook voor de afvoer van vocht. Koken, douchen en zelfs ademen produceren vocht. Een te hoge luchtvochtigheid kan zorgen voor schimmelvorming en vochtproblemen.
  2. Gezond binnenklimaat, goed voor je gezondheid: de zuivere aangevoerde lucht en afvoer van vervuilde lucht is belangrijk voor je gezondheid. Een gezond binnenklimaat zorgt voor een betere focus, meer energie, minder hoofdpijn, minder ademhalingsproblemen, vermindering van allergenen (stof, pollen, huisstofmijt,…).
  3. Temperatuurregeling: Hoewel ventilatie vooral gericht is op luchtverversing, kan het ook bijdragen aan een gelijkmatige temperatuur in huis, wat zorgt voor een comfortabelere leefomgeving.
  4. Energiebesparing: Moderne systemen zijn energiezuinig, wat bijdraagt aan een efficiënter energieverbruik. De warmteterugwinning die ingebouwd is in de toestellen gebruikt de warmte van de afgevoerde lucht om de binnenkomende frisse lucht te verwarmen.

Een D-systeem is volledig mechanisch en heeft 2 filters in de unit. De aan- en afvoer van de lucht gebeurt via ventielen in het plafond (of muur). In elke leefruimte zijn er dus ventielen aanwezig.
Bij een C-systeem komt de verse lucht binnen via raamroosters. Het ventilatiesysteem zorgt enkel voor de afvoer van vervuilde lucht. De ventielen voor de afvoer zijn enkel voorzien in de 'natte' ruimtes, zoals keuken, badkamer en toilet.

Een ventilatiesysteem kan vocht- en schimmelproblemen voorkomen, niet simpel oplossen. Mechanische ventilatie (C-systeem of D-systeem) houdt de luchtvochtigheid op een beheersbaar niveau en trekt vochtige lucht weg. Zo is de woning minder vatbaar voor vochtproblemen. Zijn er al schimmel- of vochtproblemen in de woning, dan zijn deze niet alleen op te lossen met een ventilatiesysteem. Afhankelijk van de situatie zullen er ook andere maatregelen genomen moeten worden.

Ja, een ventilatiesysteem helpt bij allergieën, pollen en fijnstof door schone buitenlucht naar binnen te brengen en verontreinigde lucht af te voeren, waardoor de binnenlucht schoner en gezonder wordt.
Heb je last van (pollen)allergieën, dan kan je een pollenfilter (F7) in je toestel plaatsen. Die filters zijn fijner dan de standaard G4 filter. De F7-filters filteren ook fijnstof.

Nee, de moderne ventilatiesystemen zijn steeds met warmteterugwinning (WTW). De ingebouwde  warmtewisselaar in het toestel zorgt ervoor dat de warme lucht van buiten wordt afgekoeld door de koelere binnenlucht. De luchtstromen  lopen langs elkaar, maar mengen uiteraard niet.
Bij een C-systeem, waarbij de verse lucht binnenkomt door raamroosters, is er geen WTW, dus komt de lucht wel aan buitentemperatuur binnen in de woning.

Nee, de moderne ventilatiesystemen zijn steeds met warmteterugwinning (WTW). De ingebouwde warmtewisselaar in het toestel zorgt ervoor dat de koude lucht van buiten wordt opgewarmd door de warmere binnenlucht. De luchtstromen lopen langs elkaar, maar mengen uiteraard niet.
Bij een C-systeem, waarbij de verse lucht binnenkomt door raamroosters, is er geen WTW, dus komt de lucht wel aan buitentemperatuur binnen in de woning.

Ja, Juvah heeft een particulieren werking en een B2B-werking. Ben je een bouwbedrijf, aannemers, architect, projectontwikkelaar, HVAC-installateur,..., dan kan je ons inschakelen voor de meest optimale ventilatieoplossing voor jouw project. Wij zijn actief in heel Vlaanderen en Zuid-Nederland. Dankzij onze geografische spreiding (in elke Vlaamse provincie hebben we een vestiging met magazijn), kunnen we heel flexibel werken en de beste kwaliteit bieden. We hebben geen limiet op complexiteit of omvang van een project. Neem zeker een kijkje op onze B2B-website of contacteer ons via 03 302 48 88.

Ja, dat kan zeker!  Een ventilatiesysteem installeren in een bestaande woning is mogelijk, op voorwaarde dat er voldoende ruimte beschikbaar is in een technische ruimte voor het toestel en dat er ruimte en oplossingen zijn om de luchtkanalen te installeren en weg te werken (bv. een vals plafond). Mocht je hier meer over willen weten, mag je ons steeds contacteren.

Als het systeem geplaatst is door Juvah, kunnen we zorgen voor verlengingen van de installatie. Dit op voorwaarde dat de woning dit toelaat en dat er ruimte is om de kanalen weg te werken. 

Ja, het is zeker mogelijk om tijdens een renovatie een ventilatiesysteem te (laten) installeren. Zeker als het een grote, energetische renovatie is. Het is belangrijk om te plannen welk type ventilatiesysteem het beste bij je woning en verbouwingswerken past (C-systeem of D-systeem) en om de installatie te integreren met andere renovatiewerken zoals isolatie en verwarming.

Ja, je kan de volledige ventilatieverslaggeving door Juvah laten doen. Dit wordt in optie mee opgenomen in de offerte.

Juvah zorgt voor een totaalinstallatie van een ventilatiesysteem. Slechts enkele ruimtes ventileren zit daarom niet in ons aanbod. Een ventilatiesysteem installeren in een bestaande woning is mogelijk, op voorwaarde dat er voldoende ruimte beschikbaar is voor het toestel en dat er ruimte en oplossingen zijn  om de luchtkanalen te installeren en weg te werken.

Ja, zeker! Juvah biedt ook zelfbouwpakketten aan. Wij tekenen heel het plan van het ventilatiesysteem, verzamelen alle nodige materialen en leveren het bij jou op de werf. Met onze handige instructievideo's kan je zelf alles installeren. Bij vragen kan je ook steeds terecht bij onze projectleider.

Je kan je toestel uitrusten met bepaalde sensoren, zoals vocht, CO2 en VOC. Op basis van de sensoren gaat de ventilatie automatisch aangepast worden aan de behoefte in de verschillende ruimtes. Soms gaat het toestel harder werken (als er veel vocht of CO² gedetecteerd wordt (bv. badkamer, slaapkamer 's nachts, feestje binnen in huis)) en gaat het naar de hoogste stand gaan. Je zal het toestel mogelijks iets meer horen dan.

Zelfbouwer

Om een gedetailleerde offerte te maken hebben wij volgende nodig:

  • De plannen van je bouw
  • EPB-verslag (indien aanwezig)
  • Keuze D-systeem of C-systeem
     

Om het ontwerp van je ventilatiesysteem te maken, hebben wij volgende nodig:

  • De DWG-plannen van je bouw (die krijg je van je architect)
  • EPB-verslag (indien aanwezig)
  • Ventilatie voorontwerp (indien aanwezig)

Ook bij een zelfbouwpakket tekenen wij heel het ventilatiesysteem uit. Je ontvangt het ontwerp en een handleiding met instructievideo's zodat je perfect weet hoe je de ventilatie moet plaatsen.

Wij tekenen heel het plan voor je ventilatie uit en bezorgen dit samen met een handleiding met instructievideo's. Je zal dus perfect weten hoe en waar de kanalen en de unit geplaatst moeten worden en hoe alles aangesloten moet worden. De opstart van het toestel en het inregelen doen wij voor jou.

Wij leveren de materialen wanneer jij ze nodig hebt. Als je ons een seintje geeft 14 dagen voor je de materialen nodig hebt, spreken we af wanneer we juist komen leveren.

Mocht er toch iets niet duidelijk zijn of er gaat iets mis, dan kan je steeds je projectleider contacteren. Hij helpt je met veel plezier verder.

Onderhoud ventilatiesysteem

  • Elke maand: filters (D-systeem) stofzuigen. Dit kan je zelf doen. 
  • Elk jaar: de filters (D-systeem) vervangen. Dit kan je zelf doen.
  • Elke 3 jaar: Onderhoud van je toestel door een professional. Ook hiervoor kan je terecht bij ons. We hebben verschillende onderhoudsformules. Als je werkt met ons onderhoudscontract, zullen onze collega's elke 3 jaar een camera inspectie doen om de vervuiling in de kanalen te meten. Indien nodig wordt er ook een kanaalreiniging uitgevoerd. Een kanaalreiniging kan ook buiten een onderhoudscontract geboekt worden.

  • Onderhoudscontract: vaste cyclus voor onderhoud van je toestel. Wij contacteren je automatisch voor je volgende afspraak. Inclusief filters voor jaarlijkse vervanging en kanaalreiniging indien nodig.
    Je kan hier alle info over vinden bij onderhoud.
  • Relax onderhoud: voor een D-systeem, éénmalig onderhoud van je toestel
  • Filter & Go: voor een C-systeem, éénmalig onderhoud van je toestel

  • Bij onderhoudscontract tellen we gemiddeld 2 u per onderhoud
  • Bij een Relax onderhoud, mag je rekenen op gemiddeld 1 u en 15 min
  • Bij een Filter & Go is het max. 1 u

De kanalen van het ventilatiesysteem, waardoor de lucht van en naar de verschillende ruimtes geblazen wordt, geraken na verloop van tijd ook vervuild door stof, bacteriën,… Als dit vuil zich opstapelt, zal de luchtkwaliteit afnemen. Het is dus aangeraden om je kanalen te laten reinigen als deze vervuild zijn. Juvah kan met een camera inspectie nakijken of de kanalen vervuild zijn. De hoeveelheid vuil dat zich opstapelt hangt af van verschillende factoren, zoals ligging van de woning (vb. veel vrachtverkeer in de omgeving), onderhoud van de filters, binnenactiviteiten,... Merken we met de camera inspectie dat de kanalen vervuild zijn, dan voeren we een kanaalreiniging uit. Als je een onderhoudscontract hebt, is dit inclusief. Je kan een kanaalreiniging ook apart boeken.

Voor de reiniging van je ventilatie unit en de kanalen heb je professioneel materiaal en producten nodig. Dit kan je beter over laten aan een professional.

Nee. Onderhoud is niet wettelijk verplicht. Maar als je de luchtkwaliteit in je woning optimaal wil houden en je toestel efficiënt en energiezuinig wil laten werken, is regelmatig onderhoud ten zeerste aangeraden.
Voor bedrijven is regelmatige reiniging van de ventilatiekanalen wel wettelijk verplicht.

Momenteel is het nog niet mogelijk om online een afspraak te maken. In onze webshop kan je je onderhoud bestellen. Wanneer deze bestelling bij ons binnen komt, contacteren wij jou om een afspraak vast te leggen.

Verandert er iets in je planning en kan het onderhoud niet doorgaan, dan kan je onze onderhoudsdienst contacteren om de afspraak te verplaatsen. Dit kan via onderhoud@juvah.com.

Ja, Juvah werkt met een eigen onderhoudsdienst. Als ventilatiespecialist bieden wij een full service aan van ontwerp en installatie tot onderhoud en na-service.

Heb je nog geen antwoord op je vraag gevonden, twijfel dan niet om onze onderhoudsdienst te contacteren. Dit kan via onderhoud@juvah.com of via 03 302 48 88.

Filters

Elk toestel/merk heeft eigen filters. In onze webshop vind je een overzicht van de verschillende toestellen en bijhorende filters.

  • Elke maand: filters stofzuigen. Dit kan je perfect zelf doen.  
    Zet het toestel even uit, haal de filter er uit en stofzuig voorzicht de filter zodat het groffe vuil er af is. 
  • Elk jaar: filters vervangen (als je ze maandelijks stofzuigt). Deze kan je aankopen via onze webshop

Onderhoud - Tarieven

Bij een onderhoud rekenen we geen voorrijkosten aan.
In geval van een defect of storing en een interventie ter plekke buiten de garantieperiode, rekenen wij een minimum forfait aan, deze is € 200 excl. btw. Deze prijs is inclusief transportkost, administratiekost en de eerste 2 werkuren. Vanaf dan komt er € 69 excl. btw/werkuur bij.

De tarieven in onze webshop zijn allemaal inclusief BTW.

Bij een onderhoudscontract of een éénmalig onderhoud is volgende inbegrepen: werkuren, verplaatsingskosten, algemeen nazicht, onderhoudsproducten, reiniging en filters. Als er een defect is aan het toestel en dit moet hersteld worden, wordt hier een aparte offerte voor opgemaakt.

Ja, dat kan zeker. Het is zelfs heel interessant om samen met je medebewoners een groepsonderhoud aan te vragen, omdat we dan korting kunnen geven. Vanaf 10 toestellen op een adres, geldt een korting van 10 %. Vanaf 20 toestellen een korting van 20 %.

  • Bij een groepsonderhoud vanaf 10 toestellen, kunnen we een korting geven van 10 %
  • Bij een groepsonderhoud vanaf 20 toestellen, kunnen we een korting geven van 20 %

Defecten of storingen

Nee, dit zou niet mogen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bv. Rioolgeur = water van sifon bijvullen. Open haard-geur is op te lossen door een actieve koolfilter of ionisator. Omdat elke situatie anders is, neem je best contact op met onze onderhoudsdienst via onderhoud@juvah.com of 03 302 48 88. 

Nee, dit is niet normaal. Je kan best een interventie aanvragen van onzet techniekers. Je mag volgende zeker al mee vermelden:

  • Heeft je toestel de laatste 3 jaar nog onderhoud gehad? 
  • Is het geluid plots begonnen of geleidelijk aan?
  • Wat hoor je juist?
  • Een geluidsopname of filmpje mag ook altijd meegestuurd worden. Vaak horen onze techniekers op basis van dat fragment al wat er aan de hand is.

Je kan een interventie aanvragen via onderhoud@juvah.com.

Door de lage temperaturen gaat je toestel in lagere modus draaien om zeker niet aan te vriezen. Dit is de vorstbeveiliging die aan springt om te voorkomen dat er onderdelen in je systeem kapot vriezen (batterij, warmtewisselaar). Dit gebeurt meestal pas vanaf -10 graden (toestelafhankelijk). Het toestel zal zelf terug aan springen wanneer de temperatuur terug oké is.

Een lek kan verschillende oorzaken hebben. Er ontstaat altijd condens in een ventilatie unit. Dit water wordt opgevangen in een lekbak in het toestel, maar soms loopt het water niet mooi weg. Je kan best een onderhoud/interventie aanvragen via onderhoud@juvah.com.

Je kan zelf eerst al de filters checken. Als deze sterk vervuild zijn, kan de werking van een toestel afnemen.
Heeft je toestel de laatste 3 jaar nog een onderhoud gehad? Zo nee, je kan best een onderhoud aanvragen. Onze techniekers kunnen dan ook meteen nakijken of het toestel nog goed werkt.
Geeft het toestele en foutmelding? Neemt dan contact op met onze dienst na-service via onderhoud@juvah.com.

Ja, dit is normaal. Een ventilatiesysteem meet de luchtvochtigheid niet per ruimte. Het systeem kan dus ook een acute vochtophoping in één bepaalde ruimte niet meteen verwerken. Er zijn wel opties om ruimtevoelers te hangen. Je kan ook het systeem eventueel manueel hoger zetten voor je gaat douchen. Merk je dat de condens en damp na een uur nog niet verdwenen zijn, dan is er wel een probleem.

Wat je zelf eerst mag proberen is de stekker uittrekken, 30 seconden wachten, de stekker terug insteken. Geeft het toestel nog steeds een foutcode? Dan neem je best contact op via onderhoud@juvah.com
Als je volgende info al kan meesturen, kunnen onze collega's meteen aan de slag voor jou:

  • Type toestel en merk
  • Foutcode
  • Eventueel foto/video
  • Gegevens (naam en adres)

Dit is afhankelijk van de situatie. Neem hiervoor contact op met onze dienst na-service via 03 302 48 88 of onderhoud@juvah.com.

Juvah geeft 2 jaar garantie vanaf oplevering.

Ja, dat kan zeker. Het is perfect mogelijk om een nieuw toestel te installeren op het kanalennetwerk dat al aanwezig is.

Nieuw: bereken zélf je offerte

Bereken zelf je offerte